Príprava nehnuteľnosti na predaj
Uvádzame niekoľko praktických rád, ktoré prispejú k tomu, aby sa Vaša nehnuteľnosť predala rýchlejšie a za lepšiu cenu.
Začnite vstupným priestorom
Prvotný dojem si kupujúci vytvára hneď pri vstupe na pozemok rodinného domu, vstupe do
bytového domu alebo pri vstupe do bytu. Vstup a okolie vstupnej časti môže kupujúceho prilákať
alebo odradiť. I keď dojem z okolitého prostredia bytového domu neviete ovplyvniť v plnej miere,
negatívne pocity viete aspoň čiastočne eliminovať' napríklad tak, že obmedzíte, aby sa potenciálny
kupujúci zbytočne dlho zdržiaval v špinavom alebo inak zanedbanom prostredí.
V prípade rodinného domu viete ovplyvniť pôsobenie vstupu vo väčšej miere. Prejdite sa po ulici a
analyzujte, čo by Vás ako kupujúceho odradilo od kúpy. Väčšinou je problém správne určiť
nedostatky, neváhajte preto osloviť známych, aby sa prešli spolu s Vami a pomohli Vám určiť rušivé prvky, ktoré je potrebné odstrániť alebo aspoň čo najviac eliminovať.
Odstráňte staré záhradné náradie, vyhoďte poškodený nábytok alebo ho opravte, renovujte. Vyschnuté rastliny neurobia najlepší dojem, nahraďte ich novými a nebojte sa použiť aj tie pestré a uvidíte, ako sa záhrada rozihrá farbami. Prerastené stromy a kríky, ktoré bránia kupujúcemu vo výhľade na prednosti Vašej nehnuteľnosti, radšej odstráňte. Pokiaľ to nie je finančne náročné, vylepšite celkový vzhľad domu a obnovte zovňajšok fasády novou farbou alebo aspoň opravte poškodenia na fasáde a dlažbe.
Upracte priestory
Kľúčovým zmyslom človeka, ktorý ovplyvňuje naše vnímanie nehnuteľnosti, je zrak. Čistý a uprataný priestor nevytvára stresové situácie a dovoľuje bezpečné a plynulé pohybovanie sa. Táto jednoduchá, ale zato veľmi účinná technika úpravy nehnuteľnosti pred predajom prináša žiadané výsledky. Urobte generálny poriadok a nablýskajte kuchyňu, kúpeľňu, WC, nábytok aj spotrebiče.
Zbavte sa zbytočností a priestory odosobnite
Priestor preplnený nábytkom a zbytočnosťami pôsobí, ako viete, opticky zmenšene. Ak je to možné, odstráňte ich. Odložte všetko, čo je osobné, čo priestor neželateľne, „zmenšuje“. Veľkolepé zbierky jelenieho parožia alebo porcelánových sloníkov nemusia osloviť každého. Treba sa odosobniť. Nepredávate Vaše vzácne zbierky alebo cenné trofeje, ale obyčajný priestor. Začnite postupne triediť veci a pripravovať sa na sťahovanie.
Rovnako nedovoľte, aby Vám niekto vstupoval do súkromia a cítil sa preto nepríjemne. Cieľom je odstrániť z nehnuteľnosti Vašu ,,pečať" a dodať priestoru univerzálnu atraktivitu, ktorá osloví väčšinu záujemcov. Odstráňte preto osobné predmety ako rodinné fotky, cenné predmety, rôzne diplomy a iné veci úzko súvisiace s Vašou osobou či rodinou. Nevytvoríte tým na záujemcov zbytočný emočný tlak.
Pretrieďte a usporiadajte nábytok
Pretrieďte, doplňte alebo usporiadajte nábytok tak, aby kupujúci si mohol priestor „vychutnať“. Veľa kresiel alebo skriňového nábytku bráni vo výhľade a uberá z priestoru. Kupujúci chce vidieť „metre štvorcov“, za ktoré má zaplatiť. Nebojte sa presunúť nadbytočné kreslo z obývačky, do prázdnej izby a vytvoriť napr. kútik na čítanie. Usporiadajte nábytok tak, aby ste vytvorili pre potenciálneho záujemcu čo najlepší vizuálny dojem.
Dajte miestnostiam zmysel
Ďalším krokom k úspechu je správne „pochopenie“ priestoru. Ak predávate 3-izbový byt, mali by byť zrejmé tri obytné miestnosti. Dajte miestnostiam ich pravý význam, aby sa počítala každá miestnosť. Ak záujemca nevidí obývačku, lebo táto pôsobí viac ako pracovňa, tak akoby byt obývačku ani nemal. Nezabúdajte, že kupujúci verí len tomu, čo vidí, a nie tomu, čím by tento priestor „chcel“ byť. Zamyslime sa. IKEA predáva nábytok, ale ako ho predáva? Prezentuje ho ako súčasť zariadených modelových izieb, kuchýň, spální. Produkt Vás osloví skôr, ak si ho viete predstaviť ako súčasť miestnosti. Ak by sme sa prechádzali len po sklade a pozerali na obrázky nábytku, sotva by nás niečo oslovilo.
Rozjasnite priestor farbami a svetlom
Ak sa rozhodnete nehnuteľnosť vymaľovať, ulahoďte pri výbere farby aj duši. Pôsobenie farieb v priestore vie emócie tlmiť, ale ich aj náležite vyprovokovať. Vyberajte skôr neutrálne farby. Tmavé kúty a tmavé miestnosti rozjasnite novými farbami alebo svetlom. Málokto chce bývať v pochmúrnom priestore. Správna intenzita, farba a smerovanie svetla dokáže zázraky. Miestnosť pôsobí príjemnejšie, ak je osvetlená rôznymi nezávislými svetlami, než jedným veľkým a zaveseným na plafóne.
Opravte všetky závady
Opravte poškodené zariadenia a všetko, čo by kupujúcemu poskytlo šancu na znižovanie ceny. Kvapkajúci vodovod, vŕzgajúce dvere alebo odpadávajúce dvierka na kuchynskej linke nie sú najlepším zrkadlom dobrého hospodára. Podvedome môže kupujúceho napadnúť, čo všetko je ešte pokazené a bude musieť po kúpe opraviť. Ak sú to závady, ktoré sa nedajú odstrániť alebo len finančne náročnou opravou (alebo výmenou),je potrebné na to kupujúceho upozorniť. Ten by mohol po zistení zamlčanej vady žiadať zníženie kúpnej ceny, prípadne by mohol od kúpnej zmluvy odstúpiť a museli by ste mu vrátiť peniaze.
Zbavte sa pachov
Každý človek vníma priestor nielen očami, ale aj čuchom a sluchom. Zmyslové vnímanie môže vyvolať silné emócie, pozitívne aj negatívne. Zbavte priestor nevábnych pachov. Vôňa vyprážanej ryby nemusí osloviť každého, preto pred obhliadkou aromatickejšie jedlá radšej nevarte. O cigaretovom dyme nehovoriac. Vyvetrajte a radšej navarte kávu. Tieto prirodzené vône totiž Ľudia podvedome vnímajú ako nosič pohody, tepla domova. Príjemná je aj vôňa vanilky či škorice v kuchyni alebo jedálni. Nezabúdajte, Že práve kuchyňa je pre ženy často najdôležitejšou časťou domu alebo bytu hneď po kúpeľni, preto by mala byt uprataná a voňavá.
Pripravte scénu
Zútulnite priestor dekoráciami, osvetlením, textíliami či sviečkami. Čerstvé kvety dokážu príjemne oživiť scénu. Sedaciu súpravu v obývačke spestrite vankúšikmi. Do kuchyne naaranžujte ovocie, na jedálenský stôl pripravte prestieranie. Do kúpeľne dajte čisté uteráky i pár sviečok. V spálni oblečte nové posteľné prestielanie. Vypnite televíziu, aby neodvádzala pozornosť a do "pozadia'' pustite príjemnú, pomalšiu hudbu. Takýmito zdanlivo nepatrnými drobnosťami vytvoríte domov, do ktorého sa bude chcieť každý nasťahovať.
Zdroj: brožúra Realitnej únie: " Predaj, kúpa, prenájom nehnuteľnosti", www.realitnaunia.sk